-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11066 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

امروزه ازدواج دائمي براي جوانان خصوصاً پسران كه گرفتار غريزهء جنسي هستند زودتر ازسن 22 ـ 23سالگي غير ممكن يا خيلي مشكل است . اسلام براي حل اين مشكل , ازدواج موقت را مطرح ساخته است , امّا در مقام عمل منع قانوني وجود دارد و روح جامعه پذيراي آن نيست . بگوييد: راه چاره چيست ؟ در ضمن بگوييد: اجازه دختر از پدر و يا جد پدري براي ازدواج حتماً لازم است ؟

ازدواج دائم مئوليت بيش تري براي زوجين به وجود مي آورد; به همين دليل دختر و پسري كه ازاول بلوغ طبيعي تحت فشار غريزهء جنسي قرار دارند, حاضر به چنين ازدواجي نمي شوند. از طرفي طبيعت وغريزهء جنسي حاضر نيست به خاطر عدم وجود امكان ازدواجِ دائم , دوران بلوغ را به تأخير بيندازد و به جوانان بگويد: تا فارغ التحصيل نشديد و شغل مناسبي پيدا نكرديد, دست از سر شما بر مي دارم .

براي حل اين مشكل راه كارهايي ذكر شده است , از جمله :

1 جوان ها سخت خود را تحت فشار قرار دهند و رهبانيت موقّت را بپذيرند.

2 كمونيسم جنسي را قبول كنيم و بگوييم : يك پسر جوان مي تواند از صدها دختر كام بگيرد و يك دخترهم مجاز است با ده ها پسر رابطه داشته باشد.

3 ازدواج موقت را بپذيريم , چنان كه اسلام پيشنهاد كرده است .

راه هاي اول و دوم عيوب فراواني دارد كه هيچ عقلي سليمي آن را قبول ندارد. حتّي محقّقين و فرهيختگان غير مسلمان معتقدند فقط ازدواج دائمي , كافي براي رفع نياز غريزهء جنسي نيست , بلكه در شرايط خاصي ازدواج غير دائم هم لازم است .

آقاي قاضي و مأمور دادگاه آمريكا و از محققان انگليس پيشنهاد مي كنند:چون امكان ازدواج دائم براي همهء جوانان آماده نيست , بايد مبادرت به ازدواج رفاقتي كنند, كه از چند لحاظ باازدواج دائمي و عادي تفاوت دارد.

الف ) در اين ازدواج هدف توليد نسل نيست , بر خلاف ازدواج عادي ;

ب ) تا وقتي كه بچه دار نشدند, طلاق با رضايت طرفين محقق خواهد شد;

ج ) زن در صورت طلاق استحقاق كمك خرجي دارد.

گرچه آنچه آقايان گفته اند اندك تفاوتي با ازدواج موقت اسلامي دارد, امّا نشان دهندهء اين حقيقت است كه متفكراني همچون و به اين نكته پي برده اند كه معضل جنسي تنها از طريق ازدواج دائم وعادي امكان ندارد, بلكه ازدواج موقت هم لازم است .()

(پـاورقي 1.برداشت از كتاب , ص 27ـ 30

همان طور كه در سؤال اشاره شد, متأسفانه جامعهء ما هنوز پذيراي چنين راه عاقلانه و شرعي نيست .

حال كه از طرفي امكان ازدواج موقت وجود ندارد و از طرفي غريزه به انسان مجال نمي دهد, چه بايد كرد؟به نظر ما چند راه وجود دارد:

1 پيشگرفتن راه عفت و تقوا و پرهيزگاري , چنان كه قرآن مي فرمايند: .()

(پـاورقي 1.نور(24 آيهء 33

2 ازدواج دائم , به اين شرط كه خانوادهء دختر و پسر حاضر شوند آن دو به عقد هم در آيند و عقد شرعي صورت بگيرد و زوجين بتوانند از هم بهره مند گردند, ولي قرار بگذارند بعد از پايان تحصيل و يا پيداكردن شغل مناسب ازدواج رسمي صورت بگيرد, تا دختر و پسر بتوانند زندگي مشترك را آغاز نمايند.

پاسخ سؤال آخر شما (اجازهء پدر يا جد پدري براي ازدواج حتماً لازم است ؟ اين است كه طبق فتواي اكثرهمه مراجع اجازهء پدر يا جد پدري شرط است و بدون اجازه نمي تواند ازدواج كند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.